Boek: How the body knows its mind

Boek: How the body knows its mind
The suprising power of the physical envirnonment to influence how you think and feel.

Auteur: Sian Beilock (2015)

Gedachten ontstaan in die interactie tussen brein, lichaam en ervaringen. Ons lichaam helpt ons te leren, begrijpen en te duiden.

Het fysieke maakproces kan ons actieve, bewuste reflecteren onderbreken en zo ruimte creëren voor nieuwe inzichten. Het lichaam en de fysieke beweging kunnen in het maakproces - binnen de verschillende kunstdisciplines - op verschillende wijzen ingezet worden.

Ik ervaarde de rol van vertraging en tactiliteit in het maakproces in de eerste fase(n) van mijn onderzoek (veelal experimenten binnen de beeldende kunsten). Maar er blijkt, zo duidt ook Sian Beilock (2015) een lerend vermogen te zijn in onze beweging, niet zomaar in elke beweging, maar wel in bewust ingezette bewegingen (p.55). Ons lichaam bestaat uit lichaam en geest. Onze geest wordt beïnvloed door lichaam en beweging en vice versa (p. 35). Gedachten ontstaan in die interactie tussen brein, lichaam en ervaringen (p. 23). Ons lichaam helpt ons te leren, begrijpen en te duiden (p. 7).

Focus op het brein kan contra-productief werken

In de lesomgeving ligt vaak de ‘focus op het brein, het mentale proces, bijna alsof ons lichaam niet nodig is op dat moment (p. 49)’. Beilock duidt dit als een contra-productieve werkwijze, juist omdat we neigen te leren door beweging en door het maken van verbinding met mensen en objecten in onze omgeving.'

‘Moving the body can alter the mind by unconsciously putting ideas in our head before we are able to consciously contemplate them on our own. People use their body all the time when problem solving, without even knowing it (p. 69).’

'The thinking process is extended over the body. In other words, many performers literally think with their body (p.70).’